מאי 2023

נוכחת, נעלמת: סובייקטיביות ואמביוולנטיות אימהית במיצג ״חלב שאול״ מאת ליאת דניאלי- טל מור

מיצג הפרפורמנס חלב שאול של האמנית ליאת דניאלי התקיים במסגרת התערוכה היפרדות בגלריה חנינא בתל אביב ביוני 2021. מאמר זה מתמקד ביחס אל הגוף הנשי והאימהי במיצג, תוך השוואה למופעים של הנקה ושאיבת חלב בתרבות חזותית מודרנית ועכשווית, המתמודדת באופן ביקורתי עם המשמעויות התרבותיות והחברתיות הכרוכות בפעולות אלה. לאור טקסטים פמיניסטיים מודרניים, ומתוך השוואה בין המיצג לגוף העבודות המוקדם יותר של דניאלי, חלב שאול מתגלה כרגע מכונן בגוף העבודות של האמנית כמו גם בשדה האמנות המקומי. יצירתה של דניאלי מתמקדת בחווית האם המניקה כסובייקט, ומביאה לידי ביטוי את האמביוולנטיות הכרוכה בפעולת ההנקה, המתקיימת על התפר שבין פעולה עצמאית ובין מצב קיומי החל על האם, ללא שליטה מצדה.

Renoir: Children on the Seashore Guernsey

ילדּות מסוכנת: על סוכנות, סיכון וסכנה בייצוגי ילדים עניים בפריז של המאה התשע-עשרה

אור ארוך

בשנת 1884 פרסמה האמנית מריה בשקירצבה (Bashkirtseff) את הציור פגישה (Un meeting) בסלון של פריז. הציור, שמעמיד במרכזו הסתודדות מסתורית של חבורת ילדים ממעמד הפועלים, זכה לאהדת הקהל והמבקרים הבורגנים באותה שנה. המחקר על הציור, ועל יצירתה של בשקירצבה ככלל, כלל לרוב ניתוח שהתמקד בהיבטים הביוגרפיים של האמנית. לעומת זאת, מאמר זה מבקש להבין את ייצוג הילדים העניים בציור כתוצר תרבותי הנטוע בהקשר ההיסטורי-והחברתי של פריז בסוף המאה התשע-עשרה. באמצעות ניתוח חזותי והיסטורי של הציור ותוך השוואה ליצירות אחרות בנות-התקופה, המאמר מבקש לשפוך אור על תפיסת הילדוּת המשתנה במאה התשע-עשרה וללכוד את הדינמיקה המעמדית בפריז כפי שהשתקפה בשפה החזותית ששימשה לתיאור ילדים. ראשית, אתייחס לשינוי שחל בתפיסת הילדוּת במאה התשע-עשרה ואבחן את ייצוגם החדשני של הילדים בפגישה כסובייקטים אוטונומיים ובעלי סוכנות. לאחר מכן, אדון בעיצובם הביקורתי של הילדים בציור כילדים ממעמד הפועלים המצויים בסיכון, תוך השוואה לייצוגים מקבילים של ילדי עניים מאותה תקופה. לבסוף, תוך התבססות על התקבלותו החיובית של הציור בקרב הבורגנות, אטען כי בני המעמד הבורגני לא ראו בילדים ממעמד הפועלים רק קורבנות המצויים בסיכון, אלא גם גורמים מסוכנים המאיימים על הסדר החברתי ועל עתיד האומה. אם כך, ציורה של בשקירצבה שימש כבבואה של החרדות התקופתיות שטרדו את הבורגנות הפריזאית והושתו על ילדי העניים. חרדות אלו שעתקו, בתורן, את מעמד הפועלים וילדיהם כ"אחר" לא מוסרי ובכך סייעו לבדל את המעמד הבינוני-גבוה כקבוצה נאורה אשר מגדלת את ילדיה באופן ראוי יותר.

Gustave Doré, Pierrot grimaçant (Pierrot Grimacing

"העצב אין לו סוף, לאושר יש ויש": הליצן העצוב בציורו של גוסטב דורה - מאיה אשר

גוסטב דורה היה אמן פורץ דרך ומוערך בפריס של המאה התשע עשרה, והוא נודע בעיקר בזכות איוריו ותחריטי העץ שלו. לצד זאת, דווקא ציור שמן בשם "פיירו מעווה את פניו" שדורה צייר בערוב ימיו, עשוי לספק הצצה לעולמו הפנימי ולתפיסותיו. מאמר זה מציג את דיוקן הפיירו, פרסונה שמקורה בקומדיה דל'ארטה, כבבואה עצמית של דורה. עיון במגוון המשמעויות שיוחסו לפיירו ביצירה מעלה את המאפיינים הרווחים שהחברה ייחסה לליצן העצוב, וכן את הרעיונות הייחודיים שהדמות סימלה בעבור דורה. מתוך ציורים, תצלומים ופרסומות מצטייר פיירו כדימוי האולטימטיבי לאמן הבוהמייני בפריס, וכחולה אהבה שלעולם אינה ממומשת. מלבד אלו, דורה זיהה בפיירו גם את הכאב ואת האלימות השזורים בהומור, וכן את האפשרויות הדיאלקטיות לבריחה מן ההווה: התקדמות טכנולוגית ורעיונית לעבר עתיד טוב יותר, לצד המבט הישיר במוות ובזמניות הקיום.